Program działalności LOP

PROGRAM  DZIAŁALNOŚCI
SZKOLNEGO KOŁA LIGI OCHRONY PRZYRODY
przy  PUBLICZNYM GIMNAZJUM NR2
w LUBACZOWIE


Autor programu: mgr Elżbieta Wolanin
nauczyciel biologii
opiekun SK LOP


WSTĘP

Szkolne koło Ligi Ochrony przyrody to forma pracy pozalekcyjnej z młodzieżą. Działalność koła opiera się na pracy społecznej, a więc zaangażowaniu dla idei, nie oczekując w zamian określonych gratyfikacji. Ten typ działalności jest coraz mniej popularny w dzisiejszym zmaterializowanym świecie.
Troska o środowisko naturalne oraz jego ochrona to podstawowe zadania i obowiązki współczesnego człowieka. Wpajanie zasad ochrony środowiska musi rozpocząć się bardzo wcześnie ? od przedszkola i najmłodszych klas szkoły podstawowej.
Życie w zgodzie z naturą, właściwe zachowanie w środowisku, dokonywanie każdego dnia wyborów zgodnie z zasadami ekologii ? to nie są działania trudne. Postępujemy inaczej, gdyż brak nam odpowiedniej wiedzy, świadomości ekologicznej, dobrego przykładu, nawyków. Nie doceniamy też konieczności takiego zachowania. Tymczasem proekologiczne postępowanie to jedyna droga do życia w czystszym, zdrowszym środowisku, do zachowania zdrowia i sprawności fizycznej oraz umysłowej przez długie lata.
Udział w różnorodnych formach działalności koła LOP to dobra okazja do poznania i asymilacji idei ochrony środowiska, to sposób na ?zarażenie? młodych ludzi ekologią.



CELE DZIAŁALNOŚCI SZKOLNEGO KOŁA LOP:

1.Poznawanie piękna przyrody ojczystej, kształtowanie przyjaznego
stosunku do niej oraz uwrażliwienie na konieczność jej ochrony;

2.Poznawanie form i obiektów przyrodniczych prawnie chronionych w Polsce oraz problemów ich ochrony;

3.Otaczanie opieką tworów przyrody ożywionej i nieożywionej w najbliższym środowisku, ze szczególnym uwzględnieniem form prawnie chronionych;

4.Poznawanie przepisów prawa i podnoszenie kultury prawnej w zakresie ochrony środowiska przyrodniczego;

5. Podejmowanie działań na rzecz ochrony przyrody, środowiska przyrodniczego
6. Kształtowanie postawy odpowiedzialności za stan najbliższego środowiska;

7. Rozwijanie wśród młodzieży zainteresowań przyrodniczych, zamiłowania do obserwacji przyrody i prowadzenia badań biologicznych;

8. Kształtowanie właściwego stosunku do wszelkich form życia oraz ich poszanowania;

9. Propagowanie zdrowego stylu bycia jako niezbędnego warunku dla
zachowania zdrowia i życia własnego i całego społeczeństwa;

10. Rozpropagowanie idei LOP wśród młodzieży i dorosłych.



SPOSOBY REALIZACJI CELÓW:

1.Prowadzenie działalności informacyjno ? popularyzatorskiej i szerzenie wiedzy ekologicznej wśród młodzieży poprzez pogadanki, prelekcje, referaty, filmy, konkursy
 i olimpiady, apele i akademie;

2. Korzystanie z różnych źródeł informacji / książki, prasa, radio, telewizja, Internet /
w celu poszerzania wiedzy przyrodniczej;

3. Prowadzenie działalności wydawniczej w postaci gazetki szkolnej, gazetki ściennej
oraz w Internecie;

4. Współdziałanie z samorządem terytorialnym, jednostkami gospodarczymi, naukowymi, oraz organizacjami społecznymi i innymi kołami LOP w zakresie działań na rzecz ochrony przyrody i środowiska przyrodniczego;

5. Propagowanie uprawy roślin ozdobnych w szkole, mieszkaniu, w ogródkach oraz podejmowanie działań na rzecz ukwiecenia;

6. Udział w akcjach na rzecz ochrony i opieki nad zwierzętami; akcjach proekologicznych

7. Inicjacja lub współudział w organizacji akcji i imprez a także ?dni? na rzecz ochrony przyrody i środowiska przyrodniczego;

8. Prowadzenie opieki nad obiektami prawnie chronionymi w najbliższym środowisku;

9. Podejmowanie działań na rzecz identyfikacji, inwentaryzacji i dokumentacji obiektów przyrodniczych naszego lokalnego środowiska w celu objęcia ich ochroną;

10. Organizacja wycieczek, rajdów ekologiczno-przyrodniczych;

11. Przyznawanie nagród, wyróżnień i dyplomów za zaangażowanie w pracę Koła
i osiągnięcia w dziedzinie ochrony przyrody;

12. Starania o pozyskanie sponsorów różnych inicjatyw podejmowanych przez SK LOP;


TREŚCI:


1. Poznajemy dzieje i zadania Ligi Ochrony Przyrody:
- historia działalności LOP i jej wybitni działacze;
- struktura organizacji i jej władze;
- koła LOP jako podstawowe jednostki organizacyjne;
- cele działalności Szkolnego Koła LOP;
- zadania członków SK LOP.


2. Poznajemy piękno i różnorodność przyrody ojczystej ze szczególnym
uwzględnieniem różnych form jej ochrony.
- piękno krajobrazu, konieczność jego właściwego kształtowania i ochrony;
- gatunki roślin, zwierząt, grzybów w najbliższym środowisku, w tym
gatunki prawnie chronione;
- ochrona gatunkowa roślin i zwierząt w Polsce;
- parki narodowe, krajobrazowe, rezerwaty i pomniki przyrody;
- znaczenie i ochrona lasów.
- przepisy prawne dotyczące ochrony przyrody.


3. Poznajemy przyczyny i skutki niekorzystnych zmian w środowisku przyrodniczym oraz podejmujemy działania w celu zapobiegania im:
- zanieczyszczenia i ochrona powietrza, wód, gleb;
- ocena stanu środowiska / np. wg skali porostowej/;
- ochrona środowiska przed odpadami;


4. Podejmujemy działania na rzecz ochrony przyrody:
- opieka nad formami ochrony przyrody w najbliższym środowisku
/pomniki przyrody, gatunki chronione/;
- opieka nad zwierzętami;
- inne działania na rzecz ochrony najbliższego środowiska.

5. Propagujemy zdrowy styl bycia i życia w zgodzie z zasadami ekologii:
- zdrowa żywność, właściwa dieta;
- choroby cywilizacyjne i zapobieganie im;
- oszczędność środków czystości, wody, energii;
- minimalizacja ilości powstających odpadów, zagospodarowanie odpadów;
- ekologiczne wybory w każdym dniu.









UWAGI O REALIZACJI


            Przynależność do szkolnego koła LOP to nie tylko udział w regularnych spotkaniach, ale przede wszystkim deklaracja realizacji zasad ochrony środowiska w codziennym życiu.
Program działalności szkolnego koła LOP realizowany jest na zajęciach pozalekcyjnych oraz w postaci indywidualnych zadań poszczególnych członków.
Przewiduje się walne zebranie wszystkich członków koła na początku roku szkolnego, na początku drugiego semestru i na koniec roku szk.
Na pierwszym zebraniu wybiera się nowy zarząd koła. Członkowie tych struktur spotykają się częściej z opiekunem koła, organizują różne akcje, a następnie przekazują zadania do realizacji swoim koleżankom i kolegom z klasy.
Dobrą formą łączności wszystkich członków koła jest też gazetka ścienna, na której umieszcza się informacje o ważnych zadaniach i akcjach prowadzonych aktualnie przez koło. Część informacji przekazywana jest też klasom na lekcjach biologii.
Mimo, że działalność koła jest społeczna, to dla większej zachęty do podejmowania konkretnych prac za część zadań (np. udział w konkursach, prowadzenie hodowli, dyżury przy sprzątaniu, dobre i bardzo dobre wyniki na olimpiadzie, itp.) wystawia się oceny
 z biologii za aktywność ekologiczną. Ma to szczególne znaczenie wówczas, gdy brakuje pieniędzy na nagrody (raczej trudno pozyskać sponsorów!) i ocena to jedyna forma docenienia wysiłku ucznia. Jest to jednocześnie ocena jego konkretnych, praktycznych umiejętności i postaw z zakresu ochrony środowiska.
Nie wszystkie formy działalności muszą być podejmowane w każdym roku szkolnym. Dla uatrakcyjnienia pracy wskazana jest rotacja zadań w poszczególnych latach, włączanie nowych form aktywności. Oczywiście część z nich, wynikająca z kalendarza ekologicznego, powtarza się corocznie, np. akcja ?Sprzątanie Świata?, Dzień Ziemi, dokarmianie ptaków zimą, czy prowadzenie hodowli w pracowni biologicznej.
Zadania do realizacji na dany rok szkolny zawiera plan pracy SK LOP na dany rok.
Koło LOP promuje twórczość własną uczniów poprzez organizację różnych konkursów/ plastyczny, fotograficzny, na poezję i prozę/. Uczniowie mogą realizować swe pomysły twórcze prowadząc gazetkę ścienną, drukując swoje prace w gazetce.
Pogłębianiu wiedzy z zakresu ochrony środowiska sprzyja przygotowywanie się i udział
w konkursach i olimpiadach ekologicznych, lektura czasopism przyrodniczych
i ekologicznych, emisja filmów o w/w tematyce, korzystanie z Internetu.
Atrakcyjną dla młodzieży formą pracy koła są organizowane wycieczki piesze
i autokarowe.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz